Fem­ke Krij­ger heeft het syn­droom van Usher. Door deze pro­gres­sie­ve ziek­te ver­liest ze lang­zaam haar zicht en gehoor – en daar­mee haar leven als jurist, echt­ge­no­te en moe­der. Beel­dend, eer­lijk en met humor beschrijft Krij­ger het pro­ces van rouw en reva­li­da­tie. Maar er is niet alleen ver­lies. Ze ont­dekt een manier van waar­ne­men waar­mee ze inten­ser ver­bon­den is met de wereld dan ooit tevo­ren, aldus de beschrij­ving van de uitgever.

Eelke: #vindikleuk

“omdat het niet ‘zie­lig’ is of zoals de schrijf­ster het zelf zegt: ‘Mijn ver­haal is geen zie­lig ver­haal, maar een men­se­lijk ver­haal waar­in ik ver­tel over hoe ik de wereld nu beter waar­neem dan ooit, ter­wijl ik bij­na blind ben en ern­stig slecht­ho­rend’. Dat is pre­cies wat het boek voor mij zo razend inte­res­sant maakt. Fem­ke neemt je mee, als een onder­zoe­ker in haar eigen per­soon­lij­ke pro­ces, zoals bij een weten­schap­pe­lij­ke ont­dek­kings­tocht. Ter­wijl het toch ner­gens afstan­de­lijk wordt, eer­der poë­tisch en troos­tend. Het gaat ver­der dan het benoe­men van (hoofd)kennis en erva­rin­gen, het gaat over het door­voe­len en waar­ne­men ervan. Dat doet Fem­ke bij­voor­beeld door het beschrij­ven van haar rij­ke dro­men en de bij­zon­de­re momen­ten tij­dens haar oplei­ding tot Shi­at­su-mas­seur. Fem­ke ont­dekt zelfs dat ze meer dan de vijf beken­de zin­tui­gen tot haar beschik­king heeft om de wereld waar te nemen.

Zelf heb ik een spier­ziek­te en maak gebruik van een rol­stoel, toch levert het boek mij ook veel (h)erkenning en inzich­ten op. De zoek­tocht om in ver­bin­ding te blij­ven met jezelf, de wereld en de men­sen die je lief hebt, is uni­ver­seel. Ik heb regel­ma­tig zit­ten hui­len bij het boek, omdat Fem­ke zo mooi woor­den vindt voor wat ik soms ook ervaar. Bij­voor­beeld over de afhan­ke­lijk­heid van hulp en hoe ze zich vaak aan­past aan de ander: ‘De ander geeft hulp die hem of haar nodig lijkt. Het is vaak de hulp zoals iemand het zelf graag zou krij­gen. Alle goe­de inten­ties ten spijt, maar wan­neer weder­zijd­se afstem­ming ont­breekt, leidt dit auto­ma­tisch tot aan­pas­sing. Ik pas mij aan […] Het steeds weer aan­pas­sen sluipt mijn lichaam in, beperkt mijn bewe­ge­lijk­heid en daar­mee mijn eigen expres­sie. Ik krijg last van een stij­ve nek, mijn ogen wor­den dof­fer en mijn kaak ver­strakt.
Als ik dit lees word ik mij bewust dat ook ik de prijs betaal voor een leven in afhan­ke­lijk­heid. Prach­tig ook om te lezen hoe Fem­ke hier later weer op terug­komt. ‘De even­wichts­kun­ste­naar past zich aan om staan­de te blij­ven. Soms geeft hij mee, soms biedt hij tegen­wicht, maar hij geeft zich­zelf nooit op, dan zou hij val­len […] Een wan­kel pro­ces van even­wicht pro­be­ren te vin­den tus­sen ver­lies en ver­lan­gen’. Zo waar, geluk­kig staat de doos tis­sues nog op tafel.

Het boek is geen ‘en nu weet ik het en komt alles goed ver­haal’…, wat me soms kan irri­te­ren bij ego­do­cu­men­ten over ziek­te en han­di­cap. Het biedt troost, wij­ze inzich­ten en hoop, dat wel. Ik ben er een stuk­je ster­ker door gewor­den. Ik ga het zeker her­le­zen en raad het ieder­een aan die wel­eens wan­kelt, waar dan ook door. Wie doet dat nou niet?”

Cover van boek De evenwichtskunstenaar met een figuurtje balancerend op het slappe koord

Dit boek lezen? of meer over veerkracht?

‘De even­wichts­kun­ste­naar’ van Fem­ke Krij­ger is te koop in de boek­han­del of onli­ne via Bru­na (buy local 😊)

 

De even­wichts­kun­ste­naar past zich aan en dat vraagt veer­kracht. Men­taal Vitaal geeft tips om je veer­kracht te verbeteren.